Страници на блога

петък, 27 юни 2014 г.

Рамки за картини

Зададоха ми задачка да направя няколко рамки за копия на картини и тъй като имах време и малко свободен материал който си бях заделил от едно от палетата които бях разглобил реших да се заема с това.
Имах една по дълга и няколко по къси дъски от палето които бяха с прилична дебелина така, че като се обработеха да можеше да се получат дъски които не са много тънки и ще са подходящи да ги профилирам и да направя от тях рамка. Едното дърво беше по червено(двете летви в ляво) а другото беше с лек червеникав оттенък с странни шарки по широката дъска в дясно. Ако някой е спец по разпознаването на дървесините ще се радвам ако остави предположения.


След като калибровах материала на абрихт-щрайха го разбичих на летвички с широчина около 40мм. Самите летви успях да ги докарам на около 15мм т.к дъските от които почнах бяха доста криви.
Порових се в битовете за фреза които имам и с наличните модели грубо начертах в края на една от летвите какъв профил мога да сътворя за рамките.

Ползвах 2 фрезера Core Box и Rounding-Over и диска на циркуляра. Честно казано фрезата се опитвам да я отбягвам когато мога.


След това последователно оформих профила първо с Round Over-a заоблих единия край

след това с Core Box-a направих улей от към заоблената страна

след това поставих диска на циркуляра на приблизителния наклон който преди бях начертал на края на едната летвичка и минах рамката от към страната на профилите които бях направил до момента. За профилите в общи линии нищо не съм мерил до тука а карах на око и усет като минавах всички профили на една настройка на машините за да станат еднакви.

След като профилите бяха готови трябваше да направя място за самите картини в рамката, тук вече мерих като оставих 10мм широк и 5мм дълбок канал т.к за гръб на картините мисля да ползвам 3мм фазер. По принцип мислех да ползвам 0.8мм пластмасова пластина вместо стъкло, но май за сега няма да се наложи зависи какво ще реши поръчителя. Каналите за картината ги минах на циркуляра като за най-бързо като притиска дъската с перото за притискане за да не мърда дъската при обработката.

След като изрязах канала на някои места се оказа, че не съм притискал достатъчно добре детайла и се наложи да почистя профила с длетото така че леглото на картината да е равно.

И така след подготовката на профилите залепих с лепило краищата на летвите които бяха спукани(на една от предните снимки се вижда) и понеже летвите бяха с доста дупки по тях обърках 2 различни оттенъка кит които горе долу да подхождат като цвят на материала и старателно запълних всички дупки и пукнатини които намерих. След изсъхването на кита и лепилата последва по обстойно шкурене което заглади профилите и смъкна излишния кит. В случая минах с 80 и 120-ка едрини и т.к профила беше доста тънък шкурих всички детайли на ръка като където можеше ползвах блокче за да не късам толкова много шкурката.

За да сглобя рамките ми трябваше приспособление за рязане на 45 градуса и за правене на така наречената spline joint. За рязането под ъгъл не ми се ползваше герунга заради неприятния опит от карта а старата ми шейна за 45 градуса беле леко разсъхната та за случая си спретнах набързо двете приспособления.


Крайния вариант на приспособлението за рязане на 45 градуса се оказа леко различен, т.к след като нарязах елементите за първата рамка осъзнах, че ми трябват и някакви стопове за да може работата да върви малко по бързо и да няма грешки в дължините.

За съединение на рамката използвах черешови летвички които разрязах до приблизителния размер на банцига. Рамките имах силното желание да ги лепя с ленти, но в крайна сметка реших че лентите няма да успеят да затворят рамките добре тъй като самите рамки са с дебелина 15мм а скобите за коланите ми са около 30мм. Ползвах панелните стеги на които да легне дългата страна и по 1-2 стеги колкото да притиснат тясната страна, като гледах да не оказвам прекалено голям натиск за да не се деформира рамката при лепенето. При лепенето изчистих поне доколкото можах излишното лепило отпред с стружки и прах от машините така, че да намаля това което ще се чисти по късно, но след края мога да кажа че мисля да ползвам метода за почистване с мокро парцалче следващия път колкото и да го отхвърлят.

След залепването сглобките не изглеждаха перфектно както се вижда от следващата снимка,
но какво пък нали трябва да се учим и да си крием грешките. Стърчащите пера на сглобката бяха изпилени на дисковия шлайф така, че да са максимално близко до рамката. След това почистих остатъците лепило в ъгълчетата на рамката, за съжаление не бях успял да ги изчистя добре при мокро лепило и после ме чакаше доста шкурене, но се справих. Цялата рамка получи финално шкурене на ръка и някои от местата където имаше по зле затворени ъгли получиха и малко кит който в последствие дооформих. В крайна сметка резултата беше задоволителен или поне в моите очи.

Дойде време за финиша, а не исках да оплескам рамките за това си по играх на няколко изрезки какво ще се получи с различни съчетания. При един от предните проекти бях ползвал разреден с вода лак като запечатващ слой под байца, но бях чел в интернет че като запечатващ слой може да се ползва и смес вода и лепило и реших да изпробвам как ще изглежда финиша който мисля да ползвам в момента оцветено масло (пушен бук -  според производителя ) върху двата вида запечатващ слой.
От тестовете на мен по ми хареса дясната летвичка която беше с лепило и вода като запечатващ слой и така се спрях на това. Ако знаех по рано, че ще ползвам това като запечатващ слой щях да ползвам мокро парцалче за изчистването на лепилото от сглобките и щях да си спестя работа но уви, за следващия път ще знам.


Дойде време да си направя скобите за окачването които пак си ги правих сам, ползвах няколко кламера малко поцинкована ламарина. Не са върхът на сладоледа както се казва но тяхната единствена задача е да функционират както трябва не да изглеждат добре.


Приготвените профили стигнаха за направата на 4 рамки, за мое съжаление не остана да направя 1-2 за раздаване, но не е болка за умиране. Последната операция беше да нарежа гръб за рамките от фазера и след оценка на качеството ще разбера дали ще слагам пластмаса или не отпред.


Това е крайния резултат. Надявам се да е полезно на някой от четящите. Лека вечер и благодаря за вниманието.

Допълнителните снимки
 Това е приспособлението за рязане на нута в рамките, нищо особено, шейна която се плъзга върху водача.

Перото вкарано в нута. Няма приспособление за самото събиране на рамката правя го с тиксо залепено на гърба на сглобките и после стягам внимателно със стеги.
Приспособлението за рязане под 45 градуса е вече в боклука и не мога да направя по-подробни снимки. За ъглите ползвам герунг вече.

9 коментара:

  1. Поздравления. Жена ми също искаше да и правя рамки и доста се измъчих с направата им , а ти направо си се справил професионално.

    ОтговорИзтриване
  2. Мерси но си имат забележки, за мене важното е че има дух в тях като пипна пластмасова рамка в магазина или направена от МДФ не ми харесват :).

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Браво, уцелил си думата. Точно това е разликата между ръчно направените занаятчийски неща и мъртвите серийни продукти от поточната линия. Тези направени със сърце от занаятчията имат ДУХ в тях. А другите с бездушни, както машината е бездушно нещо.

      Изтриване
    2. :-) духа може би се добавя и от дефектите дето стават ефекти хихи :-)

      Изтриване
  3. Може ли малко допълнителни снимки на самите сглобки и приспособлението за сглобяването им под 45 градуса? Отделните летви на рамката, само с лепило ли са закрепени една към друга?

    ОтговорИзтриване
  4. Добавих две снимки, накрая на статията. Но няма отделно приспособление за сглобяване има за изрязване на перото и за рязане под 45 градуса. За залепването на страниците една към друга ги залепвам само с лепило първоначално, което издъжа докато направя нута и вкарам перото в ъглите. След това рамката е доста здрава.

    ОтговорИзтриване
  5. Здравей, скоро започнах подобно начинание, но грам не се справям, ще помоля за няколко съвета.

    ОтговорИзтриване