Страници на блога

сряда, 31 май 2017 г.

Рампа за инвалиди

Един познат ме помоли да направя рампа за инвалидна количка по зададени размери и с възможност да се носи и прибира.

Първата ми работа беше да се снабдя с материалите. Лист алуминий и лист шперплат. Алуминият е втора употреба от местния боклучарник за метали.


Следващата работа беше да си направя списък как най-добре да оползотворя листа шперплат.


Тъй като маневрирането с цял лист не ми е по силиците, някои от срязовете ги направих на земята с циркуляра с линеал (както обикновено).



След това започнах разбичването на стационарния циркуляр, където мога да докарам много по-точни размери.


За напречните ползвах герунга (както обикновено ).


Предната стена на рампата, която свързва двата крака и носи металната рампа отдолу влиза в нут - т. нар. dado joint, който правих с шейната на циркуляра.


Резултатът не е особено впечатляващ, но целта тук е предната стена да влезе в този нут и при завиването на винтовете впоследствие, като се разшири, най-вероятно шперплатът ще се самоблокира вътре - така няма цялата работа да пада на винтовете.


След като пазовете в страниците за предната и средната стена са готови, беше време да придам форма на страниците. Първоначално опитах да ги залепя с двустранно тиксо, но шперплатът беше толкова изметнат, че не успях с този метод.


В крайна сметка просто завих двете страни една за друга, така и така всичко щеше да се китосва и боядисва накрая.

Запомних ъгъла на рампата с раздвижения ъгъл, за да мога по-късно да го пренеса на надлъжния детайл, който свързва предната и средната стена.


Тези наклони ги срязах и в трите детайла с циркуляра с линеал на пода, като за по малкия детайл отстрани добавих парчета от шперплата, за да имам по-добра основа за линеала.


За да легнат добре предната и задна стена отдолу, ги скосих на същия ъгъл, какъвто е наклонът на страните (в моя случай 7 градуса - не знам дали добре се вижда на снимката ).


Тъй като цялата конструкция ще се слага на не особено равна повърхност, бях решил да направя основата във вид на дъга - така контактът й с бетона е само в предната и задна страна и дори да има някъде изпъкналост по повърхността, това няма да окаже кой знае какво влияние. Тук чертая дъгата с много тънка летва, която лесно се огъва.


Дъгата я рязах на банцига, естествено може и със зеге, но предпочитам да ползвам стационарните машини (въпреки че моите изглеждат като детски играчки спрямо професионалните :).


След това шлайфах дъгата на ръка с парче шкурка, залепено на тънък фазер.


Следва пробно сглобяване на носещата конструкция и разпробиване на пилотни отвори за винтовете.
Тук добавих възможно най-ниско носеща дъска от твърда дървесина. Тя ляга точно под листа и освен че държи конструкцията, носи част от тежестта на стъпилия отгоре.


След това настъпи най-пипкавата част - обкантване на шперплата с тънък лист твърда дървесина. Тук не гоня красота а здравина, тъй като най-горния слой на шперплата, с който работя, е страшно тънък и при влачене по бетон има огромна опасност да се откърти. При положение че всичко щеше да боядисано в черно, гледката щеше да е твърде грозна. Заради сложната форма на страниците, обкантването беше на няколко етапа, първо дъгите, след това двата разни края отдолу и накрая всичко останало.




Това сигурно беше най-времеемката част от целия процес.

След това се заех с метала. Изстъргах целия лист от горната страна с телена четка и ъглошлайф. Първоначално мислех да шкуря листа, но беше много бавно, а повърхността ставаше хлъзгава.


След това разпробих дупките в страниците, през които листът щеше да бъде закрепен за носещите летви отстрани.


Последва огъването на листа под ъгъл от около 10-12 градуса - тази част ще ляга върху стъпалото и дава плавен преход. Стегнах колкото мога листа между тезгяха и една летва, и удрях колкото ми сили държат, като се стремях огъването да е горе долу равномерно.


Подравняването на кантовете, тъй като те бяха доста по широки от шперплата, направих с ренде и шлайфане. Процесът е същият както в масата от боклуци.


Закрепване на носещите летви за алуминиевия лист - летвите са отгоре на листа, защото листът трябва да стигне до земята, а ако са отдолу няма да има място за тях и последните няколко сантиметра на листа няма да имат добра опора.


Закрепване на листа алуминий върху страниците - листът дефакто виси на летвите отстрани.


Носещите елементи бяха малко по-високо от страниците на рампата, защото бях забравил да отчета дебелината на алуминия и ги изравних със страниците с малко рендосване.


Добавяне на малки регулируеми крачета, направени от блокчета твърдо дърво с навита в тях резба и болтове.


Запълване на всички дупки със домашен кит - много малко лепило вода и дървесен прах. Колкото по-малко лепило сложите толкова по-лесно ще се шлайфа след това "китът". Ако искате да научите повече за домашния кит, може да прочетете страницата с хитринките :)


Пробвахме да натоварим рампата с повече кила отколкото са моите персонални и нещо не ми се понрави звукът, който издаваше конструкцията. Затова впоследствие залепих летви, които да подпират непосредствено отстрани листа алуминий, а също така добавих летва, дублираща средната стена.


След това последва пръскане на открито на метала с прозрачен лак, а дървената част първо с кит за дърво, а след това с черен мат.


Забравих да снимам готовата рампа боядисана, ще опитам да поискам допълнително снимка.

На отегчените до смърт се извинявам, а на ентусиастите дерзайте :).
Лека нощ Griffin

Няма коментари:

Публикуване на коментар